Українські банки порушують закони при видачі кредитів

Дослідження в рамках проекту USAID виявило регулярні порушення кредиторами положень чинного законодавства. Тенденція зберігається, незважаючи на набуття чинності нових законів. Аналітики говорять про те, що клієнти досі не отримують вичерпної інформації. Продовжують фіксуватися порушення і в роботі менеджерів, і в змісті реклами банківських організацій.

Порушення обов’язкового інформування

При аналізі роботи банків дослідники вдавалися до допомоги «таємних покупців», які відправлялися в банки і намагалися отримати споживчі кредити. Результат вразив: майже в 97% оформлень позичальникам не було надано вичерпну інформацію про умови користування кредитом в рамках конкретного продукту в письмовому вигляді, що необхідно відповідно до законодавства. Особливо часто не вказувалися дані про справжню ставкою і підсумкової вартості споживчого кредиту.

Дана інформація може знижувати видиму привабливість кредитного продукту. Коли потенційний позичальник бачить не міфічну процентну ставку «від Х%», а реальну цифру — він усвідомлює переплату. Її реальний розмір він бачить без будь-яких самостійних розрахунків при вказівці загальної вартості. Банки часто посилаються на недоцільність зазначення конкретної суми, так як позика може бути погашена достроково і відсотки в цьому випадку будуть перераховані. Але закон зобов’язує їх вказувати зразкові дані, які послужать критерієм для оцінки обсягів виплат.

Неявні комісії і нав’язані послуги

В рамках дослідження було виявлено збереження тенденції збору високої комісійної плати за видачу та подальше обслуговування кредитних продуктів. Плата виливається в підвищенні процентних ставок, в банківських організаціях вони часто досягають 200%, тоді як в рекламних акціях заявлені ставки приблизно в 10-15 разів менше. Тому багато клієнтів не можуть прийняти зваженого рішення і оцінити реальні переплати, адже інформацію про вартість обслуговування кредитів в документах не виставляють на перший план.

Кредит без перевірки кредитної історії на картку онлайн в Україні

Аналітики також відзначають, що банки не надають клієнту можливість самостійно підібрати страхову компанію. Майже 50% кредитних продуктів при цьому не вимагають обов’язкового страхування, однак клієнтам це не роз’яснюється. Навпаки, співробітники багатьох банків наполягають на оформленні страховки, лякаючи клієнтів неможливістю отримання грошей при її відсутності. Також у багатьох договорах вказується право банку вимагати дострокове погашення боргу в повному обсязі, якщо клієнт не згоден зі зміною (зазвичай з підвищенням) процентних ставок.

Інші зафіксовані порушення

Біля 10% рекламних матеріалів банків випускаються з прямим порушенням заборони реклами безвідсоткових кредитів. Багато організацій обходять заборону відсутністю інформації про будь-які процентні ставки. На думку експертів USAID, поширені випадки порушення законодавства пов’язані з відсутністю достатніх повноважень застосування права у служб і органів, на які покладено функцію регулювання фінансового ринку.

Українські банки порушують закони при видачі кредитів